H παραδοχή του νέου διευθύνοντος συμβούλου της Jaguar στη Μ. Βρετανία, Rawdon Glover, σχετικά με τη σημερινή εικόνα αναμονής της μάρκας, είναι αφοπλιστική. "Ήταν εξαιρετικά απογοητευτικό. Είπαμε ότι γινόμαστε αμιγώς ηλεκτρική μάρκα και μετά "τίποτα"”.
Τα λόγια του Glover συνοψίζουν την άβολη κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Jaguar, που δεν θα έχει νέα αυτοκίνητα για πέντε χρόνια, εν μέσω ενός σχεδίου να μετεξελιχθεί σε αμιγώς ηλεκτρική και εξαιρετικά ακριβή.
Ωστόσο θα πάρουμε μια πρόγευση της νέας σχεδιαστικής κατεύθυνσης της Jaguar και του "κόσμου της μάρκας” τον προσεχή χειμώνα, με ένα τετράθυρο fastback να αναμένεται αρχικά, ακολουθούμενο από δύο μοντέλα SUV. Ο Glover, ο οποίος ανέλαβε τη θέση του τον Μάρτιο του 2023, λέει ότι το αυτοκίνητο παραγωγής θα προσφέρει αυτονομία 700 χιλιομέτρων.
"Η Jaguar βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι”, λέει ο Rawdon. "Ο τότε διευθύνων σύμβουλος της JLR, Thierry Bollore, είπε όταν ανακοινώθηκε το σχέδιο για την μετάβαση στον εξηλεκτρισμό της μάρκας, ότι η Jaguar είχε την επιλογή να αναβαθμιστεί από τον premium χώρο και να γίνει μια super-luxury μάρκα και αυτή η επιλογή έχει έκτοτε επικυρωθεί”.
Αν και είναι αλήθεια ότι η σκηνή των πολυτελών αυτοκινήτων είναι παραδοσιακά πιο ανθεκτική στην ύφεση σε σχέση με την κύρια αγορά, δεν της λείπουν οι προκλήσεις: Η δυναμική αγορά της Κίνας παρουσιάζει μια ύφεση και σε όλο τον κόσμο, η εξάπλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραπαίει, με τις πωλήσεις υβριδικών αυτοκινήτων να ανακτούν μερίδιο αγοράς.
Τα νέα μοντέλα αργούν να εμφανιστούν
"Αποφασίσαμε αυτή την αλλαγή το 2021, αλλά τα νέα αυτοκίνητα δεν εμφανίζονται από τη μια μέρα στην άλλη”, λέει ο Rawdon. Ωστόσο εμφανίζεται πεποισμένος ότι η Jaguar έπρεπε να αλλάξει ριζικά, αλλιώς θα αντιμετώπιζε ενδεχόμενο αφανισμό. "Πρέπει να επιστρέψουμε στην εποχή που φτιάχναμε όμορφα, επιθυμητά αυτοκίνητα, όχι σε τεράστιους αριθμούς και χωρίς να έχουμε τεράστιο αριθμό στη γκάμα μας. Μέχρι πρόσφατα φτάναμε τα έξι ή επτά μοντέλα”.
Ο Rawdon εξηγεί ότι η Jaguar επιστρέφει στην "παραδοσιακή της δομή των τριών οχημάτων”, οπότε μην περιμένετε σύντομα ένα EV hypercar για να αντιμετωπίσει τη Rimac ή οτιδήποτε έστω και κάπως "entry-level” από τη νέα εποχή της Jaguar.
"Δεν πρόκειται απλώς για μερικά νέα αυτοκίνητα, είναι μια πλήρης επανασύσταση της μάρκας”, επιμένει το αφεντικό της Jag. "Με κάθε απόφαση που παίρνουμε, ρωτάμε τους εαυτούς μας 'αυτό θα κάνει τους ανθρώπους να σκεφτούν για την Jaguar με τον τρόπο που πρέπει να σκεφτούν;' Αν δεν τους κάνει να θέλουν να πληρώσουν 150.000 ευρώ, δεν το κάνουμε”.
Παραδέχεται ότι δεν υπάρχει "εγχειρίδιο” για αυτή τη διαδικασία. Καμία μάρκα αυτοκινήτων στην ιστορία δεν σταμάτησε να πουλάει αυτοκίνητα για ένα χρόνο, δεν εγκατέλειψε τα περισσότερα από τα τρέχοντα τμήματα της αγοράς της και δεν επανεμφανίστηκε ως μια μάρκα super-lux που ανταγωνίζεται την Bentley. Αλλά αυτό, εν ολίγοις, είναι το σχέδιο της Jaguar.
Το χάσμα μεταξύ παλιάς και νέας Jaguar
Ακόμη μπορείτε ακόμα να αγοράσετε μια νέα F-Pace, αλλά οι πωλήσεις θα σταματήσουν τον Νοέμβριο του 2024, οδηγώντας σε ένα χάσμα μεταξύ της παλιάς και της νέας Jaguar. Ο Rawdon παραδέχεται ότι αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν ορισμένοι αντιπρόσωποι που δεν θα πωλούν πλέον Jaguar ως αποτέλεσμα. "Έπρεπε να πάρουμε μερικές πολύ επώδυνες αποφάσεις, αλλά αυτό είναι ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο”.
Μία από τις τακτικές είναι να εμπνέεται από επιτυχημένες μάρκες πολυτελείας. O Rawdon αναφέρει ως παράδειγμα τις τσάντες σχεδιαστών. "Οι μάρκες πολυτελείας δημιουργούν παράλογες ανάγκες. Κανείς δεν χρειάζεται μια τσάντα εργασίας Hermes”, αναφέρει. Είναι ένα παιχνίδι που λειτούργησε θαυμάσια για την Range Rover, προωθώντας αυτό που κάποτε ήταν το κορυφαίο μοντέλο της Land Rover να γίνει μια υπερ-κερδοφόρα υπο-μάρκα από μόνη της.
"Το να διαθέτουμε μόνο ηλεκτρικά μοντέλα, σημαίνει ότι χρειαζόμαστε μια ολόκληρη σουίτα υπηρεσιών EV. Μην αντιμετωπίζετε τα ηλεκτρικά οχήματα όπως ένα αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης. Πρέπει να έχετε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για τη φόρτιση και τον τρόπο διαχείρισης του πελάτη”.
Ο Rawdon σημειώνει τη δυσαρέσκεια των πελατών της I-Pace με τους τρίτους προμηθευτές wallbox οικιακής φόρτισης και υπονοεί ότι η Jaguar θα σχεδιάσει ένα δικό της "κατάλληλο” wallbox για τα αυτοκίνητά της.
Μήπως όμως υπάρχει στα πλάνα και ένα δίκτυο φόρτισης τύπου Tesla, της Jaguar, για να διευκολύνει τους πελάτες της από το δίκτυο των αναξιόπιστων, συμφορημένων δημόσιων φορτιστών; Ο Glover λέει ότι αυτό δεν είναι στην ατζέντα.
Αυτό που θα υπάρχει, είναι "μία συνδρομή για να χρησιμοποιείτε όλους τους φορτιστές, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης στους υπερφορτιστές της Tesla”.
"Πρέπει να θυμάστε ότι το 95% της φόρτισης γίνεται στο σπίτι. Για ένα αυτοκίνητο με αυτονομία 700 χιλιομέτρων θα είναι ακόμη περισσότερο, οπότε μόνο ένα μικρό μόνο ποσοστό θα αφορά δημόσια φόρτιση”.
Είναι σαφές ότι τους επόμενους μήνες, η Jaguar θα αρχίσει σταδιακά να μας απασχολεί όλο και πιο συχνά, καθώς η μάρκα επιχειρεί ίσως την πιο φιλόδοξη επιστροφή στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Το ερώτημα είναι, καθώς ο κόσμος καθυστερεί στην υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων, μπορεί μια από τις πιο αγαπημένες αυτοκινητοβιομηχανίες της Βρετανίας να τα καταφέρει;