Το βλέπουμε, συμβαίνει τα τελευταία χρόνια και είναι τόσο προφανές: Η Ford συρρικνώνει τη γκάμα των επιβατικών της μοντέλων και αναπτύσσει μια ηλεκτρική σειρά πάνω σε πλατφόρμες Crossover-SUV. Τα Fiesta και Mondeo μας αποχαιρέτησαν. Το ίδιο και κάτι MPV της σειράς Max.
Ποια κρατήθηκαν; Τα Puma και Kuga. Και κάπου εκεί από τα χρόνια τα παλιά, μας προέκυψαν και ονόματα ιστορικά όπως Mustang, Explorer και Capri που δόθηκαν με μεγάλη ευκολία σε νέα σκαριά, αυτή τη φορά ηλεκτρικά.
Το σημερινό Explorer είναι ηλεκτρικό και είναι ένα ακόμα σύγχρονο Ford, όμως με τεχνολογικό DNA γερμανικό. Όχι μόνο κατασκευάζεται στο ιστορικό εργοστάσιο της Ford στην Κολωνία αλλά έχει και harware γερμανικό καθώς μοιράζεται την τεχνολογία EV της Volkswagen από τις ηλεκτρικές σειρές ID.
Αυτό σημαίνει πως η μετάδοση της κίνησης είναι στους πίσω τροχούς μέσω της πλατφόρμας MEB που θα εξελιχθεί MEB+ το 2026 για να περάσει στα τέλη της δεκαετίας σε μια νέα αρχιτεκτονική SSP (Scalable Systems Platform) που και πάλι θα υποστηρίζει πισωκίνητες και τετρακίνητες εκδόσεις.
Επιστροφή στο νέο Explorer που είναι ένα γνήσιο Ford στα πρότυπα του SUV family look και σε επίπεδο software. Όλο το οικοσύστημα στο ψηφιακό εσωτερικό του είναι της Ford με τεχνολογία ψυχαγωγίας και διασύνδεσης SYNC 4 τελευταίας γενιάς που επιδέχεται ανανεώσεις OTA.
Εξελιγμένο software
Νέο είναι και το interface με λειτουργία φωνητικού ελέγχου και multitasking παράθυρα στην κεντρική οθόνη 14,6'' του συστήματος, επιτρέποντας ταυτόχρονα τον έλεγχο διαφορετικών λειτουργιών, όπως η πλοήγηση και το media player. Επίσης το σύστημα υποστηρίζει ασύρματα Apple CarPlay και Android Auto προσφέροντας ευκολότερη και πιο άνετη εμπειρία χρήσης.
Από την άλλη ο ψηφιακός πίνακας ενδείξεων πίσω από το τιμόνι είναι παραπλήσιος με εκείνους στα VW ID, δηλαδή μικρός και λιτός χωρίς ιδιαίτερη παραμετροποίηση. Εργονομικά εντυπωσιάζει ο κινούμενος μηχανισμός της κεντρικής οθόνης, που σε όρθια θέση αποκαλύπτει έναν ευρύχωρο χώρο μικροαντικειμένων από κάτω - ενώ σε θέση υπό κλίση τον καλύπτει - αλλά και οι ευρύχωρες θήκες.
Μάλιστα σε εκείνη που βρίσκεται κάτω από την κεντρική κονσόλα υπάρχει ένα κόκκινο σφυρί έκτακτης ανάγκης για την θραύση των κρυστάλλων. Αλήθεια ένα τόσο χρήσιμο στοιχείο πως και δεν το έχουμε δει από άλλες εταιρείες;
Το κόκκινο σφυράκι για την θραύση των κρυστάλλων
Μικρή ένσταση διατυπώνουμε για τα απτικά κουμπιά λειτουργιών πάνω στο τιμόνι που δεν είναι χρηστικά. Θα ήταν καλύτερα να ήταν ροοστατικά. Δεν προσφέρουν ακρίβεια και είναι πολύ κοντά μεταξύ τους - ειδικά εκείνο για το θερμαινόμενο τιμόνι.
Τα υλικά είναι καλά και βιώσιμης προέλευσης. Τα πλαστικά έχουν επίσης καλό φινίρισμα όμως κατά το πλείστον σε σκληρό υπόβαθρο. Ωστόσο η γενικότερη εικόνα της καμπίνας είναι ποιοτική ενώ συνάμα προκύπτει και αρκετά ευρύχωρη.
Με μήκος λίγο πιο κάτω από τα 4,5 μ. το Explorer παίζει το χαρτί του στα μικρομεσαία SUV. Έχει πορτμπαγκάζ 450 λίτρων και καλούς χώρους για τους πίσω επιβάτες.
Εξωτερικά προσφέρει αρκετά εκλεπτυσμένα στοιχεία όπως το σχέδιο της ζάντας 20 ιντσών που φορά, τα μαύρα περιφερειακά πλαστικά, το ιδιαίτερο σχήμα στις τρίτες κολώνες με κρύσταλλο και την πλήρως ενσωματωμένη πίσω αεροτομή.
Εφοδιάζεται επίσης φώτα LED παντού που εκτός από καλό φωτισμό έχουν χαμηλή κατανάλωση σε ενέργεια. Στα ηλεκτρικά μοντέλα, η παραμικρή εξοικονόμηση ενέργειας από την λειτουργία του αυτοκινήτου είναι σημαντική.
Το Explorer απέχει από το έδαφος 195 χιλ. μια συνθήκη που διευκολύνει την απλή off-road χρήση με αρκετά καλές γωνίες προσέγγισης και αποφυγής εμποδίου. Στα αξεσουάρ μπορείτε να βρείτε κι έναν ηλεκτρικά αναδιπλούμενο κοτσαδόρο. Επίσης είναι και αρκετά ευκίνητο καθώς το τιμόνι του κόβει αρκετά, με την επιτόπια αλλαγή κατεύθυνσης 180 μοιρών να γίνεται σε δρόμο πλάτους 10,3 μ.
On the road
Η μέρα κυλά ωραία οδηγώντας το Explorer. Η θέση οδήγησης είναι πλήρως ρυθμιζόμενη και προσφέρει καλή περιφερειακή ορατότητα. Η στεφάνη του τιμονιού είναι μεγάλη - το τελείως αντίθετο από εκείνη των Peugeot. Έχουν ωστόσο κοινά σημεία, όπως το flat πάνω-κάτω σχήμα και τα καλά πιασίματα.
Η τελική ταχύτητα έχει κόφτη στα 180 χλμ./ώρα για ευνόητους λόγους διατήρησης ενέργειας από την μπαταρία. Η τελευταία είναι ιόντων λιθίου νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου (NMC) εκτεταμένης χωρητικότητας (Extended Range) 77 kWh που δίνει μια αυτονομία άνω των 430 χλμ./φόρτιση σε αστική και περιαστική χρήση. Στο ταξίδι οι ενεργειακές ανάγκες είναι σαφώς μεγαλύτερες.
Η μέση κατανάλωση κυμαίνεται από 14,3 έως 19,5 kWh/100 χλμ. ενώ σε ταχυφορτιστή 135 kW θα χρειαστείς περίπου μισή ώρα για την ενεργειακή πλήρωση του 80% της μπαταρίας. Σε φορτιστή AC να υπολογίζεις κάπου στις 8 ώρες.
Ένας ηλεκτροκινητήρας 286 ίππων είναι τοποθετημένος πίσω. Στο αντίστοιχο άξονα τροχών δηλαδή που μεταφέρεται η κίνηση. Η ροπή είναι εντυπωσιακή με τα προσφερόμενα 545 Nm και ως εκ τούτου οι επιδόσεις είναι εντυπωσιακές – παρά το υψηλό απόβαρο των 2.090 κιλών της κατασκευής - με καλούς χρόνους ρεπρίζ και επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 6,4''.
Υπάρχουν και προγράμματα για πιο σπορ ή πιο οικονομική οδήγηση όπως άλλωστε αρμόζει σε κάθε σύγχρονο ηλεκτρικό αυτοκίνητο και όχι μόνο.
Τι μένει για το επιμύθιο; Μα τα εμπορικά διαπιστευτήρια του μοντέλου. Ξεκινώντας από τις δύο εκδόσεις εξοπλισμού Style και Premium της πισωκίνητης έκδοσης – υπάρχει και τετρακίνητη με 340 ίππους – που έχουν μεταξύ τους μια διαφορά τιμής 2.700 ευρώ σε έξι διαθέσιμα χρώματα αμαξώματος.
Η απόχρωση του μοντέλου της δοκιμής μας ονομάζεται Arctic Blue και είναι αρκετά ιδιαίτερη. Η έκδοση Style κοστίζει 39.700 ευρώ ενώ η ανώτερη Premium κοστίζει 42.400 ευρώ. Τιμές που εμπεριέχουν το όφελος των 9.000 ευρώ της κρατικής επιδότησης "Κινούμαι Ηλεκτρικά 3”.
Τέλος, η αγορά του υποστηρίζεται από χρηματοδότηση Ford Finance με ελάχιστη προκαταβολή 15% ή μέσω χρονομίσθωσης Ford Lease. Από την παραγγελία μέχρι την παράδοση μεσολαβούν τουλάχιστον 2 μήνες το νωρίτερο όπως ανακοινώνει η εταιρεία αυτή την περίοδο.
Ford Explorer RWD 286PS
Κινητήρας: Ενα ηλεκτρικό μοτέρ 210 kW
Μπαταρία: 77 kWh
Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
Κίνηση: Στους πίσω τροχούς
Ισχύς: 286 PS
Ροπή: 545 Nm
0-100 km/h: 6,4 sec
Τελική ταχύτητα: 180 km/h
Κατανάλωση:
μέση εργοστασιακή: 13,9 kWh/100 km
μέση δοκιμής:19,2 kWh/100 km
Αυτονομία δοκιμής: 390-430 km
Χρόνος φόρτισης: 28'' σε DC 135kW (0-80%) σε 8,15 ώρες σε Wallbox (AC) με ισχύ 22 kW (φορτίζει σε 11kW)
Διαστάσεις:
ΜxΠxΥ: 4.468 mm x 1.971 mm x 1.630 mm
Μεταξόνιο: 2.767 mm
Βάρος: 2.090 kg
Χώρος αποσκευών: 470 lt
Εκπομπές CO2: 0 g/km
Τιμή: από 39.700 ευρώ (με επιδότηση)