
Όταν βγήκα εκτός πίστας, οδηγώντας ένα μονοθέσιο της Formula E στη Σουηδία το περασμένο καλοκαίρι και κατέστρεψα την εμπρός αεροτομή του, οι υπεύθυνοι δεν ενοχλήθηκαν και τόσο.
Όταν αργότερα έγραψα για την εμπειρία μου στο Top Gear και επισήμανα ότι το αυτοκίνητο ήταν ένα θαύμα της μηχανικής για ένα άθλημα που κανείς δεν έδινε δεκάρα, κατάλαβα ότι έγιναν έξαλλοι. Και αμέσως μου έστειλαν με e-mail ένα σωρό στατιστικά στοιχεία και μετρήσεις που αποδείκνυαν ότι έκανα λάθος. Η Formula E είναι παγκοσμίως γνωστή και άκρως δημοφιλής.
Κείμενο: Ollie Kew - Φωτογραφίες: Olgun Kordal
Μιλάμε για φαινόμενο. Μεγαλύτερο από τον Ιησού, για να μην πω με περισσότερους πιστούς οπαδούς. Είναι λογικό. Αν περπατήσεις σε οποιονδήποτε κεντρικό δρόμο αυτής της χώρας, αμέσως θα δεις ορδές νέων ανθρώπων ντυμένους με φανέλες των ομάδων της Formula E ή παίκτες που περιμένουν στην ουρά να στοιχηματίσουν για το επόμενο ePrix.
Και ποιος θα το φανταζόταν: Το Extreme E, ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα για αγώνες εκτός δρόμου, με κρίση ταυτότητας, που έχει σχεδιαστεί για να "ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη για την καταστροφή του περιβάλλοντος", έχει επίσης αποδειχτεί ότι αναπτύσσεται πιο γρήγορα και από τα κρυπτονομίσματα.
Διαθέτει "περισσότερους από 144 εκατομμύρια θεατές παγκοσμίως" αναφέρεται σε πρόσφατη ανακοίνωση. "Για το πρωτάθλημα Extreme E του 2023 δημοσιεύτηκαν συνολικά 36.334 αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που σημαίνει 2,1 δισ. δυνητικές προβολές και 109,81 εκατ. αλληλεπιδράσεις". Είναι αστείο.

Για να σε γλιτώσω από τον κόπο, έριξα μια ματιά στο κανάλι του στο YouTube και τα τελευταία βίντεο με τα στιγμιότυπα από τον αγώνα έχουν λάβει περίπου 6.500 προβολές το καθένα.
Οι αγώνες με ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι για τα μπάζα. Τα αυτοκίνητα αυτά καθαυτά έχουν κάτι να πουν, αλλά δεν καταφέρνουν να αιχμαλωτίσουν τη φαντασία του κοινού, είτε λόγω της απουσίας θορύβου και της έλλειψης εγγενούς κινδύνου είτε λόγω της υποβόσκουσας περιβαλλοντικής αρετής του.

Ποιος θα αναλάβει να αλλάξει αυτή την εικόνα; Η Hyundai λέει ότι έχει τη μαγική συνταγή. Και γιατί όχι, άλλωστε. Το Ioniq 5 είναι ένα από τα πιο ποθητά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πωλούνται σήμερα και η έκδοση N των 642 ίππων συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πιο ενδιαφέροντα αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων στον κόσμο αυτή τη στιγμή.
Αυτό που λείπει είναι οι αγωνιστικές καταβολές. Επιβιβάσου λοιπόν στο Hyundai eN1 Cup. Μήπως ήρθε η στιγμή που οι αγώνες με ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αποκτήσουν νόημα;

Εδώ έχουμε ένα στυλάτο αγωνιστικό που μοιράζεται μόνο τους προβολείς με το απλό Ioniq παραγωγής, καθώς το 90% των τμημάτων του προέρχεται από το Ioniq 5 N. Θα μπορούσες πιθανώς να φτιάξεις κι εσύ το δικό σου, αν δε σε πειράζει να ξεφορτωθείς όλη την ηχομόνωση και σχεδόν όλα τα καθίσματα.
Ίδιες μπαταρίες, ίδια μοτέρ μπροστά και πίσω που συνδυάζονται για ένα σύνολο που αποδίδει 648 ίππους. Το ίδιο εν γένει αμάξωμα, αν και με μεγαλύτερες κατά 160 χλστ. προεκτάσεις στα φτερά.
Ακόμα και το ταμπλό παραμένει, όπως και ο κλιματισμός και οι θύρες USB. Αυτό είναι το πρώτο αγωνιστικό αυτοκίνητο που έχω συναντήσει με Apple CarPlay.

Ο Joon Woo Park, αφεντικό του τμήματος N της Hyundai, εξηγεί ότι θα μπορούσαν να το είχαν πάει παραπέρα. Θα μπορούσαν να το έχουν ντύσει ξανά πλήρως με εξωτερικά πάνελ από carbon. Να αυξήσουν την ισχύ των κινητήρων στους 700 ίππους ή να δημιουργήσουν ένα πανάλαφρο cockpit μέσω τρισδιάστατης εκτύπωσης.
Αλλά αυτό θα ανέβαζε το κόστος στα ύψη. Όπως έκανε η Jaguar με την καταδικασμένη, όπως αποδείχτηκε, σειρά αγώνων με τις ηλεκτρικές Ι–Pace, που υποστήριξε τους αγώνες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Formula E για δύο μόλις σεζόν, καθώς τα βαρέων βαρών αμαξώματα των SUV των 477.000 ευρώ άρχισαν να καταστρέφονται στις μεταξύ τους συγκρούσεις.
Το eN1 είναι εξαιρετικά προσιτό, ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη του ότι πρόκειται για ένα τίμιο και αρκετά γνήσιο αγωνιστικό με εργοστασιακή υποστήριξη, σλικ ελαστικά, κλωβό ασφαλείας και κάμποσα φτερά γύρω από το αμάξωμα.
Η τιμή του θα είναι μικρότερη από 101.000 ευρώ όταν θα αρχίσει να πωλείται ωσονούπω, αρχικά μόνο στη Νότια Κορέα. Ακόμα και το Hyundai Elantra, που συμμετέχει στους αγώνες της κατηγορίας Touring, κοστίζει 148.000 ευρώ.
Σε αυτή την τιμή δεν περιλαμβάνονται το τσιμπημένο κόστος για τον εφεδρικό κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων, ούτε ασφαλώς και εκείνο για τα αγωνιστικά καύσιμα που προφανώς δε θα χρειαστεί το eN1.
Αμέσως μετά το eN1 αξιοποιεί το πρώτο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αγώνων αυτοκινήτων. Είναι φτηνότερο. Και αυτό καθιστά τους αγώνες αυτής της μορφής πιο προσιτούς σε περισσότερους εκκολαπτόμενους οδηγούς αγώνων.

Γεμάτοι θετικές σκέψεις για το αναβαθμισμένο Ioniq 5 N με τις τεχνητές αλλαγές ταχυτήτων, την κωδικοποιημένη λειτουργία drift και τον ψεύτικο θόρυβο του κινητήρα, οι υπεύθυνοι του τμήματος Ν της Hyundai εφάρμοσαν την ίδια φιλοσοφία σε μια σειρά αγώνων ενιαίου τύπου με άρμα το eN1, η οποία θα ξεκινήσει αργότερα μέσα στη χρονιά στη Νότια Κορέα αποτελούμενη από ένα πρωτάθλημα 10 αγώνων.
Με την ευκαιρία, δανείστηκαν μερικές ιδέες από τον κόσμο του gaming, στον οποίο τόσο οι σημερινοί όσο και μελλοντικοί οδηγοί αγώνων περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους. Όπως και η έκδοση παραγωγής, το eN1 διαθέτει το κουμπί NGB (ή, αλλιώς, N Grin Boost) στο τιμόνι.

Η ονομασία εξακολουθεί να είναι δυσάρεστη, αλλά η αρχή είναι σωστή: προσθέτει αξία στο παιχνίδι επιτρέποντας στιγμιαία αύξηση της ιπποδύναμης.
Αυτό το boost ισχύος μπορεί να σου παραχωρηθεί ή και να σου αφαιρεθεί. Κάθε αυτοκίνητο θα συνδέεται ασύρματα με τους αγωνοδίκες στο κέντρο ελέγχου του αγώνα.
Η υπέρβαση των ορίων της πίστας ή κάποια επαφή με άλλους αγωνιζόμενους, που θα καταστρέψει τη βαφή του αυτοκινήτου, μπορεί να οδηγήσουν σε ποινές και στη μείωση της ισχύος του κινητήρα – επιτόπου, σε πραγματικό χρόνο, κυριολεκτικά στη μέση του αγώνα.

Ξέχασε τις ποινές διέλευσης από τα pits – απλά η ισχύς του κινητήρα θα μειώνεται κατά μερικές εκατοντάδες ίππους για έναν ή δύο γύρους. Ιδιοφυές.
Γιατί δεν το σκέφτηκε αυτό η F1; "Συγγνώμη, Max, προηγείσαι πολύ στον αγώνα και συνεχίζεις να είσαι αγενής προς τους μηχανικούς τους. Γι’ αυτό και το μονοθέσιό σου έχει τώρα τη μισή ισχύ από εκείνου της Haas. Καλή σου τύχη".

Και τώρα πάμε στο μεγάλο θέμα, στον θόρυβο. Τα ηχεία του eN1 δεν είναι απλώς δυνατότερα από εκείνα του 5 N, ταυτόχρονα παράγουν και έναν ειδικό ήχο.
Μία από τις μεγάλες απολαύσεις ενός αγώνα αντοχής με αυτοκίνητα διαφορετικών κατηγοριών, όπως το Le Mans, είναι να ακούς και τους διαφορετικούς κινητήρες να αγωνίζονται με αντίπαλο το χρονόμετρο: γουργουρητά από Aston και Corvette, ουρλιαχτά από Ferrari και εξωτικά πρωτότυπα.
Ένα grid γεμάτο από eN1 θα πρέπει να ακούγεται σαν αερομαχία του Star Wars.

Σήμερα έχω ένα από αυτά για να παίξω μαζί του στην έρημη πίστα Inje Speedium, που βρίσκεται στους λόφους της επαρχίας Γκανγουόν, μόλις σε απόσταση 40 χλμ. από τα σύνορα με τη Βόρεια Κορέας.
Ηχητικές προειδοποιήσεις έρχονται στο τηλέφωνο μου για το τοξικό νέφος που κατευθύνεται προς εμάς από την Κίνα μαζί με το ψιλόβροχο. "Μείνετε μέσα στα σπίτια σας. Κρατήστε όλα τα παράθυρα κλειστά. Μη βγαίνετε έξω. Μην πηγαίνετε σε μια άγνωστη βρεγμένη πίστα με ένα πρώιμο αγωνιστικό αυτοκίνητο".

Είναι αρκετά γρήγορο; Για ένα αυτοκίνητο touring, απολύτως. Ακόμα και με τα περισσότερα εξαρτήματα της καμπίνας να έχουν αφαιρεθεί, προκειμένου να εξοικονομηθούν 265 κιλά, το βάρος του αυτοκινήτου παραμένει στους δύο τόνους. Αλλά οι 650 ίπποι είναι υπεραρκετοί.
Είναι αστείο σε ένα 5 N, αλλά γιατί να πρέπει διακόψεις την παροχή ισχύος σε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο; Δεν υπάρχει πλέον λειτουργία drift, αλλά η ισχύς κατανέμεται με έμφαση στον πίσω άξονα και το ESP τριών σταδίων παραμένει πλήρως ενεργοποιημένο, μερικώς ή πλήρως απενεργοποιημένο.

Η πρόσφυση είναι τεράστια ακόμα και στο βρεγμένο οδόστρωμα, οπότε θα μάθεις σύντομα να τα καταφέρνεις χωρίς βοήθεια. Αυτό που μαθαίνεις είναι να αργείς να φρενάρεις: τα αγωνιστικά φρένα AP του eN1 είναι πανίσχυρα.
Και κάτι έξυπνο: θα συνεχίσει να ανακτά ενέργεια κατά τη διάρκεια μιας επιβράδυνσης στην οποία αναπτύσσονται 0,6 g. Με ρωτάς αν το ευχαριστήθηκα εξίσου με την οδήγηση ενός 5 N παραγωγής; Για να είμαι ειλικρινής, όχι. Αλλά το αυτοκίνητο παραγωγής έχει σχεδιαστεί για να είναι πρωτίστως διασκεδαστικό.
Αυτό είναι που το κάνει τόσο αναζωογονητικό σε έναν κόσμο στον οποίο οι νόμοι της φυσικής κονταροχτυπιούνται με τη μονοσήμαντη οντότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Όπως είναι αναμενόμενο, το eN1 είναι πιο συνειδητοποιημένο, επειδή η διασκέδαση εδώ θα προέλθει από το γεγονός ότι 19 άλλοι τρελοί με πανομοιότυπο εξοπλισμό θα σε κυνηγούν προκειμένου να κατακτήσουν τη δόξα.
Αν οι αγώνες αυτοί γνωρίσουν την επιτυχία στην Κορέα, η Hyundai θα τους κάνει παγκόσμιους. Είναι πραγματικά κρίμα που όλοι στον κόσμο είναι απασχολημένοι με το να παρακολουθούν, αντί αυτού, τα ηλεκτρικά πρωταθλήματα Extreme Ε και Formula E.