
Δεν γίνεται να σου αρέσουν τα αυτοκίνητα και η Formula 1 και να μην ανυπομονείς να δεις την νέα ταινία του Joseph Kosinski με το όνομα F1. To Top Gear Greece ήταν το μοναδικό ελληνικό μέσο αυτοκινήτου στην δημοσιογραφική προβολή της ταινίας και σας μεταφέρουμε τις πρώτες εντυπώσεις μας.
Σίγουρα τα επιμέρους στοιχεία της ταινίας -πριν την δούμε- έμοιαζαν ιδανικά. Ας πιάσουμε το καστ. Περισσότερη τεστοστερόνη δεν θα μπορούσες να πετύχεις καθώς δεν είναι λίγα τα πλάνα με δύο από τους μεγαλύτερους και πιο γοητευτικούς αστέρες του Χόλιγουντ. Στην ίδια σκηνή παίρνεις και Brad Pitt και Javier Bardem.
Αυτό είναι ένα αχτύπητο combo για να βάλεις άνδρες και γυναίκες στην αίθουσα και δεν υπάρχει περίπτωση οι παραγωγοί της ταινίας να μην το σκέφτηκαν. Και καλά έκαναν.

Μετά ήταν η -σε πρώτο επίπεδο- αληθοφάνεια της ταινίας καθώς χρησιμοποιήθηκαν κανονικά μονοθέσια της F1 (συγκεκριμένα της Mercedes-AMG αλλά με κάποιες αλλαγές) και στις αληθινές πίστες. Φυσικά και στην ταινία κάνουν παρέλαση πολλά από τα σύγχρονα αστέρια του κορυφαίου μηχανοκίνητου σπορ του πλανήτη. Από τον Max Verstappen και τον Fernando Alonso μέχρι τον Lewis Hamilton -που ήταν παραγωγός/σύμβουλος της ταινίας- και τους επικεφαλής των ομάδων F1. Όλα αυτά μαζί είναι σημαντικά μεν αλλά δεν φθάνουν αν δεν υπάρχει ικανότητα από τον σκηνοθέτη.

Ο Kosinski έχει σημαντικές ταινίες δράσης στο ενεργητικό του -και όχι μόνο το Top Gun: Maverick. Ξέρει την "γραφή" της δράσης και αυτό φαίνεται από τις πρώτες σκηνές της ταινίας -που μας μεταφέρει στις 24 ώρες της Daytona, έναν από τους πιο δημοφιλείς αγώνες αυτοκινήτων στις ΗΠΑ. Χάρη και στην οθόνη IMAX τα πλάνα σε κολλάνε στο κάθισμα και σε βάζουν μέσα στη δράση με τρόπο και ένταση που δεν περιμένεις.

Γενικά οι σκηνές αγώνων της ταινίας είναι οι κορυφαίες που θα δείτε -μέχρι σήμερα τουλάχιστον- στον κινηματογράφο. Έχει γίνει απίστευτη και δύσκολη δουλειά, τόσο για τους κινηματογραφιστές όσο και για τους ηθοποιούς/οδηγούς, που έπρεπε να κινούνται με μεγάλες ταχύτητες και η μία πλευρά του μονοθεσίου να είναι "πιασμένη" από την κάμερα ΙΜΑΧ -κάτι που μείωνε το οπτικό πεδίο σύμφωνα με τον Brad Pitt.

Η χρήση εξεζητημένων τρόπων κινηματογράφησης -όπως συνέβη και στο Top Gun: Maverick- αποδίδει τα μέγιστα και ίσως φθάνουν αυτές και μόνο για να δικαιολογήσουν το υψηλό εισιτήριο της αίθουσας IMAX -ναι, αν πάτε σινεμά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αξίζει να πληρώσετε κάτι παραπάνω για να απολαύσετε το θέαμα που προσφέρει αυτό το format εικόνας και δη σε αυτήν την ταινία.

Ήδη έχουν κυκλοφορήσει κάποιες κριτικές στο εξωτερικό και η γκρίνια περισσεύει. 'Όμως είναι συχνό στους κριτικούς κινηματογράφου να κρίνουν τα ψάρια από την ικανότητά τους στην αναρρίχηση. Διεκδικεί βραβείο arthouse ταινίας; Φυσικά και όχι. Έχει πολλά αφηγηματικά κλισέ; Ναι, έχει αλλά αυτό είναι κάτι αναμενόμενο για φιλμ αυτής της κατηγορίας. Όπως και οι υπερβολές. Αλλά τέχνη χωρίς υπερβολή δεν υπάρχει.
Και η ταινία F1 μπορεί να έχει την πατίνα της αληθοφάνειας αλλά δεν παύει να είναι προϊόν μυθοπλασίας και όχι η μεταφορά κάποιας πραγματικής ιστορίας -όπως π.χ. τα εξαιρετικά Ford Vs Ferrari του James Mangold και Rush του Ron Howard. Πάντως υπάρχουν στοιχεία που σε κάνουν να σκέφτεσαι αν έχει πάρει ιδέες από την αληθινή ιστορία της Brawn GP που κέρδισε σχεδόν από το πουθενά το πρωτάθλημα κατασκευαστών και οδηγών της F1 το 2009.

Υπάρχουν ταινίες που αντλούν την ιστορία τους από την πραγματικότητα (π.χ. τα biopic για τους Ferrari και Lamborghini) αλλά θες η παραγωγή, θες η κακή σκηνοθεσία δεν κατάφεραν ούτε καν να προσφέρουν 2-2,5 ώρες διασκέδασης και ήταν πιο ναΐφ και από ζωγραφιά 2χρονου. Το F1 δεν θα διεκδικήσει ποτέ βραβείο σεναρίου αλλά σε κάθε περίπτωση είναι ένα blockbuster με όλα τα καλά και τα κακά που συνοδεύουν μια ταινία που έχει ως βασικό στόχο να σε διασκεδάσει και να κόψει πολλά εισιτήρια.